Niekam nepatinka sirgti, tačiau ką daryti, jei išgydyti neišeina ir skausmas nepaleidžia metų metus? Pasirodo, galima išmokti gyventi su lėtiniu skausmu…

Nugaros skausmas, galvos skausmas, artrozė, fibromialgija – lėtinis skausmas būna skirtingas ir gali nepaleisti daugybę metų. Jis atrodo begalinis, trukdo dirbti, nuodija asmeninį gyvenimą, veikia nuotaiką ir atmintį.

Kai susiduriame su skausmu, mūsų receptoriai reaguoja pasiųsdami signalus smegenims. Ūmaus skausmo galima atsikratyti išgėrus nuskausminamųjų ar tiesiog palaukus, kol praeis savaime. Tačiau lėtinis skausmas – visai kas kita. Smegenys ir toliau gauna signalus, net jeigu skausmo priežastis panaikinta. Skausmas, kurį sukelia lėtinė liga, gali varijuoti nuo lengvo iki nepakeliamo. Jį dažnai lydi išsekimas arba persivalgymas, greitas nuovargis, depresija, miego sutrikimai.

Net nesvarbu, ką konkrečiai skauda: jei gydymas baigėsi, o skausmas liko, jis tampa lėtiniu, ir tvarkytis su juo sudėtinga. Žmogus nepasveiksta, net jei gydytojai ir neranda ligos požymių. Esmė ta, kad mūsų nervų sistema ir toliau reaguoja, nors jokios priežasties kilti skausmui kaip ir nebėra. Tai nereiškia, kad viskas tik mūsų galvoje. Kalbame apie neurologinį procesą, kuris atsakingas už mūsų reakcijas. Reikia išmokti suprasti šio proceso mechanizmus ir panaudoti tai savo gerovei.

Išlikite aktyvūs

Gyvenimo būdas ir mitybos įpročiai stipriai veikia nervų sistemą, kuri reaguoja skausmu. Daugelis taip bijo skausmo, kad atsisako bet kokio fizinio krūvio, nors tiesą sakant, būnant nuolatiniame nejudrume būsena tik blogėja.

Kad neperkrautumėte savo organizmo, didinkite krūvį pamažu – taip kūnas išmoks prisitaikyti. Labai naudingas pasivaikščiojimas. Tai išties paprasta fizinės veiklos forma, nereikalaujanti išlaidų ir pasirengimo.

Susidarykite kiekvienos dienos fizinės veiklos planą. Kelkitės tuo pačiu metu. Būtinai išsimiegokite.

Kontroliuokite mintis

Skausmas apriboja, sukelia stresą ir žlugdo. Labai sunku žvelgti pozityviai į pasaulį, jei skausmas neapleidžia nė minutei.

Lėtinis skausmas paliečia visus mūsų gyvenimo aspektus. Sergantieji pradeda abejoti gydytojų kompetencija ir gebėjimu padėti. Pyksta ant savęs dėl to, kad nepavyksta nustoti kentėti. Knisasi praeityje, ieškodami priežasčių, klausinėja, dėl ko nusipelnė tokio skausmo. Nerimas ir depresija, kuriuos sukelia skausmas, tik dar labiau apsunkina simptomus.

Išeitis viena – kontroliuokite savo mintis. Neleiskite netekti vilties, pabandykite įžvelgti pliusus. Mūsų mintys atspindi tai, ką jaučiame. Nepamirškite, kas skausmas mūsų nenužudo. Tai nėra priešas, su kuriuo reikia kovoti. Kuo labiau kovosite, tuo stipresnis jis bus.

Supraskite savo skausmą

Mokykitės įveikti, kontroliuoti skausmą su atsipalaidavimo pratimais, išmokite taisyklingai kvėpuoti, medituokite. Atraskite, kas jums padeda nusiraminti ir atsitolinti nuo skausmo. Neužsiciklinkite mintimis apie skausmą, geriau jį priimkite. Paanalizuokite, apie ką nuolatos galvojate. Atminkite, kad sąmonė dažnai yra linkusi iškraipyti tikrovę, daryti ją niūrią, o tai tik dar labiau sustiprina skausmą.

Nustokite save kaltinti

Kiekvienas iš mūsų savo gyvenime susiduriame su sveikatos problemomis. Tai įsisąmoninę, pasistenkite nustoti save kaltinti dėl to, kad sergate lėtine liga. Tai sukelia stiprų palengvėjimą. Nustokite manyti, koks neteisingas jums yra gyvenimas.

Žinoma, labai sudėtinga taip diena iš dienos galynėtis su skausmu. Tačiau jei nuolat kaltiname save, skausmas mus įveikia, daro pažeidžiamus ir vienišus. Bet juk tai gali nutikti bet kam. Skausmas – tavo gyvenimo dalis. Neverta laukti pasveikimo, kad pradėtum gyventi. Taip, lėtinis skausmas sukelia tam tikrus apribojimus, tačiau ne mes dėl to kalti.

Susitaikykite su tuo, kad gyvenimas – nenuspėjamas

Ne viskas ir ne visada išeina taip, kaip norėtųsi. Skausmas keičia planus, verčia nuleisti rankas. Kartais aplinkybės būna daug stipresnės už mus. Tačiau galbūt geriau atvirai žvelgti į pasaulį, o ne apgaudinėti save ir nuolatos patirti nusivylimą. Tai padeda žvelgti į pasaulį su dėkingumu, kad ir kas benutiktų. Tai labai sunku, bet tik taip galite vėl imti sutarti pats su savimi.

Pripažinkite, kad vienatvė yra normalu

Dėl lėtinio skausmo daugeliui tenka palikti darbą ir apriboti socialinį gyvenimą. Tokios permainos gali traumuoti. Tai verčia jaustis atskirtam nuo gyvenimo.

Tačiau jei tinkamai pažvelgsite, išmoksite vienatvę paversti raminančiu buvimu. Nėra nieko baisaus kartais jaustis vienišam. Kai taip nutinka, turite išmokti į tai žvelgti kaip į duotybę ir išnaudoti tai naudingai: skaitykite vertingas knygas, klausykite muzikos, medituokite, melskitės, rašykite, mokykitės kažko naujo.

Atraskite būdų bendrauti su kitais

Praeitame šimtmetyje, sunkiai sergantys žmonės tegalėjo rašyti vienas kitam laiškus ir siųsti juos paštu. Tada atsirado telefonas. Vėliau tapo normalu kviestis draugus į svečius, jei netikėtai neatsirado galimybės išeiti iš namų.

Skambinti, rašyti ir susitikti galima ir dabar. Tačiau dabar yra žymiai daugiau būdų komunikuoti, net jeigu ir negalite vaikščioti. Internetas suteikia galimybę siųsti laiškus elektroniniu būdu, sukurti savo puslapį, bendrauti socialiniuose tinkluose ir forumuose. Suraskite jūsų interesus atitinkančias grupes, domėkitės naujienomis. Dabar net dirbti galima neišėjus iš namų!

Išmokykite džiaugtis kitais

Džiaukitės dėl tų, kurie gali daugiau. Šis džiaugsmas suteiks jėgų ir padės geriau jaustis.

Tačiau tai nėra taip paprasta, kaip gali pasirodyti iš pirmo žvilgsnio. Džiaugtis dėl kitų žmonių pasiekimų reikia išmokti. Pradėkite nuo tų, kurie daug pasiekė tose sferose, kurios jūsų nedomina. Pasidžiaukite dėl jų. Galbūt jūs irgi norėtumėte nubėgti maratoną, laimėti šokių konkursą, tačiau kol kas negalite. O jie gali. Įsiskverbkite į jų laimę.

Būkite sau atlaidūs

Tai vienas iš efektyviausių būdų susigyventi su skausmu. Nors vis dėlto daugelis nesuvokia, kad visų pirma turi būti geresni patys sau – tik taip palengvinsite skausmą, kurį jaučiate. Būti užjaučiamam lengva, tačiau daug svarbiau užjausti save.

Neužsiiminėkite savikritika, jei kažką pasakėte ar padarėte ne taip. Kova su skausmu ir taip reikalauja daug jėgų – neapsunkinkite situacijos dar labiau. Nepriklausomai nuo to, kokį stiprų skausmą patiriate, esate verti būti laimingi. Niekam neleiskite jūsų įtikinti, kad yra atvirkščiai.

Parengė J. Lūžaitė-Kajėnienė

Leave a Comment

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *