Allen Berger yra knygų, kuriuose analizuojamos dažniausios kliūtys, iškylančios, kai priklausomas žmogus pagaliau apsisprendžia žengti sveikimo keliu. Siūlome ciklą tekstų šia tema, parengtų pagal A. Berger knygą „Dvylika kvailysčių, kurios sujaukia sveikimą“.

Pasyvumas sabotuoja sveikimą. Jis pasireiškia, kaip tikėjimas, kad kažkas kitas – globėjas, terapeutas, draugas ar krikštamotė fėja – išspręs mūsų problemą. Taip pat kliūtimi dažnai tampa įsitikinimas, kad būtinai reikia atrasti vienintelį tikrą sveikimo kelią, nors iš tiesų kelių yra daug. Tiesą sakant, idėja apie vienintelį kelią glaudžiai susijusi su iliuzija, kad kažkas kitas gali jį nurodyti.  Pasyvumas kyla iš emocinės priklausomybės –  priklausomas žmogus viliasi, kad kažkas kitas  viską sutvarkys „teisingai“.

Sveikti apsisprendusiems priklausomiems žmonėms rekomenduoju raštu inventorizuoti savo mintis ir lūkesčius ir tokiu būdu pabandyti atpažinti, koks vaidmuo jų gyvenime tenka pasyvumui ir emocinei priklausomybei. Jei tik tai daroma bent kiek sąžiningai, tokia inventorizacija būna tikras „šaltas dušas“.

Galbūt jūs paprasčiausiai sekate išmintingais specialistų patarimais ir tai jūs nuramina. Tačiau, patikėkit, tai nėra gerai, bet jau tol, kol patys neperimate visą atsakomybę už savo sveikimą.

Tiesą sakant, tai vienas sudėtingiausių paradoksų. Nes iš tiesų kiekvienam priklausomam žmogui reikia gairių, labai svarbi kitų žmonių pagalba. Pats priklausomas žmogus negali išspręsti savo problemų tuo labiau remdamasis tomis nuostatomis, kurios jas ir sukūrė.

Norėdamas sveikti, jūs turite įžvalgas apie save ir sveikimą paversti savo dalimi, integruoti į savo gyvenimą. Priešingu atveju, tai liks geromis idėjomis, kurios realiai neveikia.

Kaip atrasti balansą tarp gairių įsisavinimo ir pasyvaus nurodymų laikymosi? Šiuo atveju svarbu išlikti atviram eksperimentavimui. Būtent eksperimentavimas padeda sveikimui ir padeda žmogui bręsti. Pasiūlysiu paprastą analogiją. Kai perkame naujus rūbus, peržiūrime įvairias spalvas, stilius, modelius, norėdami atrasti, kas mums labiausiai tinka, geriausiai atliepia mūsų asmenybę. Panašiai turėtume elgtis ir su patarimais, gairėmis, elgesio modeliai, kai sveikstame. Tačiau joks eksperimentavimas neįmanomas, kai žmogus lieka pasyvus. Jei matuojatės drabužius, bet niekada nė nepažvelgiate į veidrodį, negalėsite nuspręsti, kas jums tinka. Teks nešioti tuos drabužius, kuriuos pardavėjas įsiūlys. Jei tik pasyviai sekate patarimus, ką reiškia sveikti, nebandydami suprasti, ar tai padeda mums, prarandame eksperimentavimo teikiamus privalumus, neprisiimame atsakomybę už savo sveikimą.

Ką reiškia prisiimti atsakomybę? Ką turime daryti, idant pasiruoštume sveikimo kelionei? Kaip mums žinoti, jog eksperimentų rezultatai yra sėkmingi?

Svarbiausia, ruošiantis sveikimo kelionei, ugdyti dėmesingumą ir gebėjimą suprasti subjektyvią patirtį. Būtent tai padės įvertinti, kaip vienas ar kitas veiksmas padės ar ne sveikimui? Bloga žinia tai, kad priklausomas žmogus yra sugriovęs dėmesingumą ir gebėjimą „savęs klausytis“. Kai priklausomybė progresuoja, žmogus vis sunkiau suvokia, kad jo veiksmai yra savidestruktyvūs. Tai susiję ir su tuo, kad prarandamas gebėjimas įžvelgti sąryšį tarp veiksmų ir padarinių, taip pat tai, kokius padarinius asmens vertybėms ir integralumui turi vartojimas. Priklausomas žmogus įpranta gyventi kognityvinio ir emocinio disonanso būsenoje, kuri neatsiejama nuo intelektualinio ir emocinio skausmo ir nerimo. Šioje situacijoje žmogus nesugeba atskirti, kas yra gerai, o kas – blogai. Tikrieji poreikiai ignoruojami, o tikrovė neigiama. Pavyzdžiui, priklausomas žmogus pradeda sau pateisinti tai, kad nieko tokio, jog jis pavagia dalį mylimo žmogaus pinigų, idant gautų naują kvaišalų dozę. Pakanka pasiteisinimo sau, kad būtinai gražins, kai tik bus galimybė. Kažkur viduje tyliai sąžinė nerimsta, kad toks elgesys nepateisinamas, tačiau palaipsniui išmokstama šį balselį užgniaužti. Taigi, jei norime tikrai sveikti, mums būtina atgaivinti šį vidinį balsą, gebėjimą atpažinti tikruosius poreikius. Psichoterapeutai šį gebėjimą vadina „vidujybės atstatymu“. Labai svarbu išmokti atpažinti savo tikruosius poreikius, gebėjimus, norus. Tai turi tapti mūsų „vidiniu kompasu“.

Kaip tai pasiekti? Pirmiausia, priimti savo patirtį. Kitaip sakant, būti dėmesingu tam, ką jaučiate čia ir dabar, išmokti pastebėti, kaip potyriai keičia vienas kitą, kaip jie siejasi su veiksmais. Labai svarbu išmokti klausytis kūno, ne tik minčių. Labai dažnai tai, kas mums svarbu, pasireiškia būtent per kūno reakcijas. Tik tada, kai bent kiek išmoksite „prisijungti“ prie savo „vidinio aš“, galėsite įvertinti, ar kryptis, kurią pasirinkote, konkretus žingsnis šia kryptimi, jums padeda, ar, priešingai, yra toksiškas.

Yra pakankamai daug įvairių technikų, kurios padeda mums treniruoti savistabą. Tačiau ir vėl – sau tinkamą techniką kiekvienas turi atpažinti ir praktikuoti pats.

Bet kurio eksperimento esmė ta, kad mes nežinome, kokie bus jo padariniai. Būtent todėl tai ir vadinama eksperimentu. Tai reikalauja drąsos, nes tenka pasitikėti  žengimo į neapibrėžtumą nauda. Baimę galime sumažinti, jei pasiruošime ir išmoksime labiau toleruoti neapibrėžtumą ir diskomfortą. Svarbu pabrėžti, kad žmogui, kuris įprato bijoti skausmo, diskomforto, visą laiką stengėsi bėgti nuo nemalonios savijautos, sunku ryžtis eksperimentams, didelė pagunda apsiriboti tais elgesio modeliais, prie kurių yra pratęs.  Sveikimo metu turime atgauti ne tik fizinę, bet ir emocinę blaivybę, o vienas jos bruožų – įsisąmoninimas, kad gyvenimas toli gražu ne visada yra patogus. Tokias nemalonias akimirkas reikia išgyventi, o ne nuo jų pabėgti.

Svarbu: diskomfortas nėra ženklas, kad einate ne tuo keliu. Labai dažnai tai ženklas, kad pagaliau pradėjote geriau jausti save. Vienas svarbiausių dalykų priklausomam žmogui sveikstant – mokytis nemalonias, nepatogias situacijas išgyventi, o ne nuo jų pabėgti, kaip įpratino daryti liga.

Pagal: Berger, PH.D. Allen . 12 More Stupid Things That Mess Up Recovery: Navigating Common Pitfalls on Your Sobriety Journey  Hazelden Publishing. Kindle Edition.

(Bus daugiau)

Leave a Comment

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *