Kovojau su klinikine depresija nuo vaikystės. Ji buvo nuolatinė mano gyvenimo palydovė, su kuria išmokau susigyventi. Nors dabar man sekasi geriau negu kada nors anksčiau, retsykiais pajuntu ją sugrįžtant. Savo vyrui ją apibūdinu kaip „demoną, ryjantį mano protą“. Surašiau sąrašą dalykų, kurie padėjo man asmeniškai. Žinoma, tai jokiu būdu neatstoja rimto medicininio gydymo, kuris padeda daugybei žmonių, kenčiančių nuo šios ligos.

Ar jūs mylite žmogų, sergantį depresija?

Jeigu jūsų sutuoktinis, bičiulis ar artimas žmogus kovoja su depresija, gali būti, kad jums ne visada lengva žinoti, kaip jam parodyti savo meilę. Vieną dieną gali atrodyti, kad žmogui viskas puikiai sekasi, o kitą – jaučiasi liūdnas, nutolęs ir net gali atstumti jus. Svarbu žinoti, kad jūs galite savo bičiuliui padėti, kad jo depresijos duobės būtų trumpesnės ir ne tokios aštrios. Protinė negalia yra tiek pat reali kaip ir fizinė (išties ji ir yra fizinė) ir jūsų artimajam reikia jūsų rūpesčio tiek pat, kaip ir susirgus gripu.

Tuo laikotarpiu jūsų santykiai gali atrodyti vienakrypčiai, tačiau padėdami savo artimajam išbūti jam itin sunkų ir skausmingą laiką, jūs stiprinate savo santykius ir jų dvasinę sveikatą ilgesnėje perspektyvoje.

1. Padėkite suvaldyti netvarką jam beviltiškoje situacijoje.

Kai žmogus ima smigti į depresiją, jam gali atrodyti, jog jis tarsi sulėtėja, o pasaulis aplink jį ima judėti vis greičiau. Paštas gali patekti į kaminą, neplautų indų rietuvės siekti lubas, skalbiniai taip ir likti nepajudinti, nes depresiją patiriantis asmuo jaučiasi vis labiau ir labiau užlietas kasdienės rutinos ir nesugebantis suvaldyti jos. Suteikdami šiek tiek papildomos pagalbos savo artimajam išrūšiuoti paštą, suplauti indus ar pasirenkant panaudoti popierinius indus, bei apskritai suvaldant bendrą chaosą, jūs suteiksite jam (ir sau) ramios aplinkos dovaną. (Dėl šios priežasties esu minimalizmo šalininkė)

2. Paruoškite sveiko maisto.

Būdamas depresyvios būsenos, jūsų artimasis gali daryti vieną iš dviejų dalykų: valgyti labai nedaug arba persivalgyti. Abiem atvejais jis gali manyti, kad užsukti į greito maisto restoraną ar užsisakyti picą internetu yra lengviau, nei pasiruošti maisto. Toks valgymas arba nevalgymas tik pablogins jo sveikatą, pagilindamas depresijos požymius. Padėkite savo mylimam žmogui palaikyti sveiką kūną ir jo protas atseks iš paskos. Štai jums receptas gretai pagaminamo patiekalo, kuris pakelia nuotaiką.

3. Pakvieskite išeiti į lauką.

Išėjimas iš namų depresuojančiam žmogui yra be galo naudingas dalykas. Nors tikriausiai tai paskutinis dalykas, kurio norėtų jūsų artimasis. Pasiimkite jį į gamtą. Susipakuokite maisto išvykai ir pagulėkite saulėje, lėtai pasivaikščiokite arba kapstykitės kartu sode. Vaikščiojimas basomis padeda atsigauti kūnui, nuolat gyvenančiam magnetinių laukų fone, o žemės kasimas gali veikti kaip tikras antidepresantas. Saulės spinduliai didina vitamino D gamybą, o jis palengvina depresijos simptomus.

4. Paprašykite padėti jums suprasti, ką jaučia.

Jeigu jūsų bičiulis sugeba suformuluoti savo išgyvenimus, tai padės jam ir jums geriau suprasti, su kuo susiduriate ir ko geriausia imtis, norint padėti. Dažnai nuo depresijos kenčiantis žmogus jaučiasi vienišas ir viskas, kas padeda nugalėti šį jausmą palengvins depresijos atšiaurumą ir sutrumpins jos laikotarpį.

5. Paraginkite pasirūpinti savimi.

Depresiją patiriantis žmogus dažnai nustoja rūpintis savimi. Praustis po dušu, apsikirpti, apsilankyti pas gydytoją ar dantistą – viskas atrodo pernelyg sunku, ir jų galvose jiems susidaro įspūdis, kad yra neverti jokio geranoriško rūpesčio. Tai gali sužadinti sniego gniūžtės efektą ir peraugti į nevertumo jausmą, kadangi „aš dabar esu tokia šiukšlė, niekas negali manęs mylėti“. Padėkite, imdamiesi iniciatyvos. Pasakykite jam: „Einu suplauti indų, kodėl tau neįlindus į putų vonią?“ Toks pasiūlymas gali suteikti jam leidimą – kurio pats sau niekada neduotų – padaryti, ką nors normalaus, sveiko ir išreiškiančio rūpestį savimi.

6. Apkabinkite jį.

Tyrimai rodo, kad nuoširdus apkabinimas, trunkantis ilgiau nei 20 sekundžių, gali išprovokuoti gerą savijautą užtikrinančių medžiagų susidarymą smegenyse ir pakelti nuotaiką tiek teikiančiam, tiek priimančiam. Depresuojantis asmuo dažnai nenori būti liečiamas, tačiau nuoširdus apkabinimas, nesitikint nieko daugiau, gali jūsų artimam žmogui suteikti palengvėjimą.

7. Juokitės kartu. 

Papasakotas kvailas juokelis, komedijos peržiūra ar garsaus komiko pokštų klausymas gali prajuokinti jūsų bičiulį, nepaisant to, kaip jis jaučiasi. Juokas paskatina endorfinų gamybą, o šie padeda įveikti depresijos ir nerimo požymius.

8. Užtikrinkite, kad jūs galite pakelti jo jausmus.

Jūsų artimasis gali jaustis nevertas, piktas ar netgi kaltas, kad patiria depresiją. Jis gali būgštauti, kad galiausiai liks vienas, kadangi niekas nebus pasiruošęs amžinai kęsti pasikartojančių jo ligos epizodų. Užtikrinkite, jog esate kartu ne nuo vakar ir kad šio asmens liga tikrai jūsų neatbaidys.

9. Meskite iššūkį destruktyvioms jo mintims.

Depresyvaus žmogaus mintys gali būti nesibaigiantis skaudžių, destruktyvių minčių srautas. „Esu nevertas meilės, esu netikęs, bjaurus, kvailas.“ Pasipriešinkite šiai netiesai tiesa. „Tu nesi nevertas meilės, aš myliu tave. Tu nesi nevykėlis, štai kiek tu visko esi padaręs.“

10. Priminkite žmogui, kodėl jį mylite.

Kartu peržiūrėkite nuotraukas, primenančias apie kartu praleistas laimingas akimirkas. Pasakykite, kas jums labiausiai patinka jo asmenyje. Prisiminkite jūsų santykius ir viską, kas gero įvyko, priminkite jūsų artimajam, kad jūs jį mylite, ir jis įveiks savo duobę.

Tai toli gražu neišbaigtas sąrašas, greičiau jau – diskusijos pradžia. Pasidalinkite ir jūs savo patirtimi.

Parengta pagal thedarlingbakers.com

One Comment

  1. Is tiesu labai svarbu padeti serganciam zmogui ir suprasti ji bei nenusigrezti. Su tokiu zmogum reiktu daug bendrauti, ji motyvuoti, buti svelniam, niekad nenuvilti, isklausyti ir itikinti ji, kad gyvenime reikia ismokti atrasti save ir visine ramybe, tada viskas klostysis geriau ir jis galbut pasijaus suprastas ir laimingas.

Leave a Comment

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *