1622 m. sausio 15 d. Paryžiuje gimė Žanas Batistas Poklenas, kuris į literatūros istoriją įėjo savo slapyvardžiu – Moljeras. Jo tėvas buvo karaliaus rūmų kamerdinieris. Tėvai tikėjosi, kad Žanas taps valstybės veikėju ir buvo išsiųstas studijuoti Orleane teisę. Tačiau pačiam jaunuoliui teisė nebuvo įdomi ir jis netrukus susižavėjo literatūra ir teatru. Netrukus net įkūrė savo teatrą ir pasivadino Moljeru. Tačiau tai nenešė pajamų ir teko dėl skolų teatrą uždaryti. Moljeras nepasidavė ir nusprendė suburti klajojančių aktorių grupę, kuri keliavo po provinciją ir vaidino paties Moljero parašytas pjeses. Po kurio laiko ši trupė išdrįso pasirodyti Paryžiuje ir vaidinti karaliaus Liudviko XIV akivaizdoje. Karaliui patiko pasirodymas ir Moljeras galėjo su bendražygiais įsikurti Paryžiuje.

Jis visą laiką buvo kartu ir dramaturgas, režisierius ir pagrindinius vaidmenis atliekantis aktorius. Mirė scenoje, kai neteko sąmonės, vaidindamas savo k9rinį „Tariamas ligonis“.

 

Moljeras padarė didelę įtaką literatūrai ir teatrui, jo pjesės iki šiol patenka į teatrų repertuarus. Tai susiję su tuo, kad Moljeras buvo literatūrinės komedijos pradininkas. Jis daugiausia kūrė nedidelės apimties komedijas, kurioje buvo daug farso ir komedijos del arte elementų.

 

Ankstyvojoje jo kūryboje daugiausia vyravo šeimyninių santykių scenos. Tai ypač ryšku „Vyrų mokykloje“ ir „Žmonų mokykloje“. Vėliau jo kūriniuose atsiranda vis daugiau socialinės kritikos. Na, o komedijoje „Tartiufas“ jis išjuokia dviveidį dvasininką. Jau šis kūrinys sukėlė nemažai triukšmo, tačiau Moljeras, panašu, to it siekį. Kitas jo kūrinys užsipuolė karaliaus dvaro kasdienybę – „Don Žuanas“. Na, o psichologiniu požiūriu, giliausias Moljero kūrinys – „Mizantropas“. Tiesa, čia jue ndaug komedijos elementų ir labai daug socialinės kritikos. Tiesa, jausdamas, kad publika gali atšalti, jei kūriniai bus per daug kritiški, Moljeras sukūrė labai populiarią komediją „Skapeno klastos“.  Taip pat pasisekimo sulaukė ir jo komedijos „Šykštuolis“ bei „Tariamas ligonis“. Gyvenimo pabaigoje Moljeras, panašu, vėl grįžta prie nesusipratimų ir priešstatų šeimos viduje.

 

Šiandien Moljeras yra vertinamas, kaip vienas iš didžiausių visų laikų dramaturgų. Aišku, savo literatūrine gelme jis nusileidžia Šekspyrui ar kitiems didiems dramaturgams, tačiau galima drąsiai teigti, kad būtent jis įtvirtino literatūrinės komedijos žanrą moderniame teatre.

Comments are closed.